Meditaatio

 

”Meditaatiossa vaaditaan ainoastaan pyrkimystä olla entistä enemmän hereillä, entistä tietoisempi, ja pyrkimystä kehittää myötätuntoa ja viisautta.”
–        Martine Batchelor

 

Mistä meditaatiossa on kyse?

 

Olennaista meditaatiossa on, että käännytään pois ulkomaailman ärsykkeistä ja syvennytään tutkimaan oman mielen, kehon tuntemusten ja tunteiden sisäistä maailmaa.

Kun harjoittaa meditaatiota, tulee tutuksi mielen kanssa. Ajatus voi kuulostaa oudolta, käytämmehän mieltämme koko ajan, ajattelemme koko ajan. Pointti on kuitenkin siinä, että yleensä ajatuksemme koskevat joko mennyttä tai tulevaa. Muistelemme kaihoten, miten ihana viime kesä oli. Ajattelemme, että ehkä nuorena elämä oli helpompaa. Tai sitten mietimme mitä tänään syötäisiin, saankohan sen uuden työpaikan mihin hain, omistankohan koskaan oman talon jne, jne. Seuraamme näitä arkisia mielen sisältöjä miettimättä lainkaan mitä prosessin takana on.

Meditaatiossa ei ole tarkoitus yrittää tukahduttaa ajatuksia tai sen nostattamia tunteita. Tarkoitus on tarkkailla kaikkea tapahtuvaa tietoisesti. Mitä sen kaiken hälinän takana on? On mahdollista päättää olla seuraamatta ajatuksia, hiljentää vuoropuhelua pään sisällä. Tämä on kuitenkin vaikeaa, tietysti, onhan mielemme vaeltanut vapaana niin kauan kuin tietoisuus on ollut meissä olemassa. Mutta vähitellen, voimme nähdä välähdyksiä mielen todellisesta luonnosta, joka piilee näiden pinnallisten ajatusten alla. Meditaatio vaatiikin jatkuvaa, säännöllistä harjoittamista. Yksittäiset yritykset silloin tällöin ovat tietysti tyhjää parempi, mutta eivät kuitenkaan välttämättä tuota sitä toivottua tulosta, tyyntä oloa ja tietoisuutta.

 

Ohjeita harjoitukseen

 

Klassisessa meditaatiossa istutaan meditaatiotyynyllä jalat ristissä lattialla. Jos risti-istunta ei tunnu sinulle luontevalta, voit istua myös vakaalla tuolilla molemmat jalat maassa. Asennon kannalta tärkeintä on pitää selkä suorana. Kehon luonnolliset energiat kiertävät keskushermoston kautta selkärangassa. Kun selkä pysyy suorana, nämä energiat ja hengitys virtaavat vapaasti.

  • -Valmista itsellesi mieluinen ja rauhallinen ympäristö meditoida. Valitse paikka niin, että saat olla rauhassa, ilman että sinua keskeytetään. Muista laittaa puhelin äänettömälle tai pois päältä! Ensimmäisillä kerroilla voit kokeilla meditoida 10-20min kerralla. Voit laittaa itsellesi herätyskellon, jotta et vilkuile kesken harjoituksen, kauanko aikaa on vielä jäljellä.

 

  • -Asetu istumaan rennosti, ei liian jäykkänä, mutta älä myöskään lysähdä. Muista pitää selkä suorana. Tuon leukaa hieman kohti rintaa, pidennä niskaa. Tuo kämmenet päällekkäin syliin, kämmenet ylöspäin tai voit antaa käsien levätä polvien päällä. Sulje silmät, tai pehmennä katse loivasti alas. Rentouta kasvot.
  • -Koita olla reagoimatta epämukavuuden tunteisiin, joita varmasti syntyy aluksi. Jos tarkkailet tuntemuksia liikkumatta, saatat huomata miten epämukavuus alkaa sulaa pois. Jos epämukavuus muuttuu kuitenkin kivuksi, säädä asentoa.

 

  • -Vie huomio hengitykseen. Miltä se tuntuu sieraimissa. Miten vatsa nousee ja laskee hengityksen mukana. Pysy tarkkaavaisena tässä hetkessä.

 

  • -Kun ajatus nousee esiin, ole tietoinen siitä, mutta älä takerru siihen. Annat sen mennä menojaan. Ehdit miettiä tämän päivän kauppareissua myöhemminkin.

 

  • -Tiedosta mielesi harhailut, mutta älä tuomitse itseäsi siitä vaan jatka yrittämistä. Joka kerta kun huomaat lähteneesi seuraamaan jotain ajatusta tai tunnetta, palaa takasin hengitykseen.

 

  • -Kun kello soi, älä heti kiirehdi muualle. Huomioi hitaasti ympäristösi ja jätä aikaa kokemuksen arvioimiseen. Lupaa itsellesi, että palaat itsesi ääreen pian uudelleen.